Posvet Poučevanje o tleh v Sloveniji
Velenje, 4. februar 2026
| Zakaj posvet? | 
Tla so eden najpomembnejših naravnih virov, ki predstavljajo osnovo za življenje na kopnem. Čeprav se pogosto povezujejo predvsem s kmetijstvom in gozdarstvom, njihova vloga sega veliko dlje. Tla so ključni sestavni del naravnih ekosistemov, saj med drugim opravljajo številne nepogrešljive ekosistemske storitve:
- omogočajo pridelavo hrane, lesa in biomase,
 - filtrirajo, prečiščujejo in bogatijo vodo ter s tem zagotavljajo pitno vodo,
 - služijo kot ponor in skladišče ogljika,
 - uravnavajo odtok padavinskih voda ter zmanjšujejo poplavno ogroženost,
 - ohranjajo bogato biotsko pestrost tako na površju kot v samih tleh,
 - predstavljajo vir surovin in materialov,
 - oblikujejo krajino in kulturno podobo prostora,
 - omogočajo rekreacijske in duhovne storitve.
 
Tla torej zagotavljajo osnovne ekosistemske storitve in pogoje, brez katerih življenje na kopnem, kot ga poznamo, preprosto ne bi bilo mogoče. Vendar se pomena tal v vsakdanjem življenju pogosto premalo zavedamo. Tla so v javni zavesti spregledana, njihova kompleksnost in vrednost pa premalo poznana. Ta vrzel se odraža tudi v vzgoji in izobraževanju, kjer so vsebine o tleh v učnih načrtih zastopane razdrobljeno in v razmerju, ki ne odraža njihove dejanske pomembnosti.
Trajnostni razvoj ter varovanje okolja temeljita na odgovorni rabi naravnih virov in ekosistemskih storitev. Trajnostne prihodnosti si ne moremo zamišljati brez premišljenega upravljanja s tlemi. Žal pa je tematika tal še vedno premalo prisotna v izobraževalnih procesih, med odločevalci in tudi v javnem mnenju. Ob sodobnih izzivih – podnebnih spremembah, degradaciji okolja, povečevanju števila prebivalcev in naraščajočih zahtevah gospodarstva – postaja ustrezno znanje o tleh nujnost. Le z razumevanjem in odgovorno rabo tal lahko ta neprecenljiv vir ohranimo za prihodnje generacije.
| Cilji posveta: | 
Cilji posveta so spodbuditi širšo razpravo o tem, kako lahko tla kot temo ustrezneje umestimo v izobraževalni sistem, ter prispevati k boljšemu razumevanju njihove vloge med učitelji, učenci, dijaki, raziskovalci in odločevalci.
Posvet bo namenjen celovitemu pregledu primerov dobrih praks poučevanja o tleh v osnovnih in zlasti srednjih šolah v Sloveniji. Ob tem bomo oblikovali morebitne nove pobude v povezavi z obstoječimi učnimi načrti in katalogi znanj, predstavili različne dogodke ter projekte, hkrati pa odprli razpravo o težavah in izzivih, s katerimi se učitelji srečujejo pri poučevanju te tematike. Poseben poudarek bo namenjen vprašanju, kako povečati prepoznavnost in pomen vsebin o tleh v novo sprejetih učnih načrtih in katalogih znanj ter preučiti možnosti za njihovo uspešno vključevanje v pouk.
Pričakujemo, da bomo med ključnimi vprašanj obravnavali:
- Kako se trenutno vsebine o tleh vključujejo v različne predmete (npr. geografija, biologija, naravoslovje)?
 - Ali je smiselno obravnavati tla kot samostojno izobraževalno enoto, ali pa jih povezati skozi interdisciplinarni pristop?
 - Kako umestiti znanja o tleh v različne predmete in kako povezati naravoslovne vede z družboslovnimi vidiki?
 - Kako razviti učinkovite didaktične metode in pristope, ki bodo mlade navdušili za razumevanje tal in njihovega pomena?
 - Kako nasloviti dejstvo, da tla nimajo svoje samostojne fakultete in da zaradi pomanjkanja znanja pogosto izostajajo iz izobraževalnih vsebin?
 
Posvet tako ne bo le pregled stanja, ampak tudi priložnost za razpravo o izzivih in iskanje konkretnih rešitev za prihodnost.
| Udeležba na posvetu: | 
Posvet je zasnovan kot pomemben dogodek na državni ravni, saj združuje široko in aktivno udeležbo strokovne javnosti. Namenjen je širokemu krogu deležnikov – učiteljem, raziskovalcem in odločevalcem na področju izobraževanja.
Na posvetu je možno sodelovati na dva načina:
- Aktivno sodelovanje: Vabimo k aktivni udeležbi z izvirnimi (prva objava) prispevki ali posterji na temo poučevanja o tleh v Sloveniji: dobre prakse, metode poučevanja, specifike analiz učnih načrtov in katalogov znanj, konkretnih izkušenj … poučevanja o tleh. Tri najboljše prispevke bo strokovna komisija izbrala za 15-minutne ustne predstavitve. Aktivna udeležba je priložnost, da svoje delo in izkušnje na področju poučevana o tleh delite s strokovno javnostjo in prispevate k oblikovanju novih smernic na področju izobraževanja o tleh.
 
- Neaktivna udeležba: pridružite se kot poslušalec in spremljajte zanimive vsebine, ki jih bodo pripravili strokovnjaki in kolegi.
 
Po posvetu bodo vsi aktivni udeleženci prejeli potrdilo o udeležbi oz. potrdilo o aktivnem sodelovanju na strokovni konferenci/posvetu na državni ravni, ki ga bodo lahko uveljavljali za napredovanja v skladu s Pravilnikom o napredovanju zaposlenih v vzgoji in izobraževanju v nazive (Uradni list RS, št. 68/2025).
| Prijava na dogodek: | 
Preko spletnega obrazca
Preko QR kode

| Roki za prijavo: | 
- za aktivno udeležbo: do 30. novembra 2025,
 - za neaktivno udeležbo: do 31. decembra 2025.
 
Vabimo vas, da se nam pridružite in skupaj prispevate k boljšemu razumevanju in večji prepoznavnosti tal v izobraževalnem sistemu. S tem bomo ustvarili temelje za trajnostno prihodnost, ki bo temeljila na spoštovanju in odgovorni rabi naravnih virov.
| Sledite nam na: | 
Spletna stran: https://curiosoil.si/