Majhni koraki za velike spremembe v okolju 2

V času od 26. do 29. avgusta 2024 je Fakulteta za varstvo okolja v Velenju znova gostila mlade raziskovalce na drugi poletni šoli z naslovom »Majhni koraki za velike spremembe v okolju«.

Na delavnici Laboratorij v naravi so se udeleženci ukvarjali predvsem z vodnimi telesi, na delavnici  Stopinje v tleh pa so obravnavali tla ter njihovo vlogo v okolju. Vsebine delavnic se močno prepletajo in medsebojno dopolnjujejo, udeleženci pa so se v treh dneh dobro seznanili s pomembnostjo in problematiko omenjenih področij narave.

Mladi znanstveniki so se ukvarjali s terenskim pridobivanjem okoljskih vzorcev, terensko analitiko in pisanjem terenskega dnevnika. Pridobljene vzorce so dodatno analizirali tudi v laboratoriju na fakulteti, kjer so jih pobliže pregledali s pomočjo stereolup in mikroskopa. Spoznali so hitre analitske teste za ugotavljanje stanja vode in možnih onesnažil ter pod mikroskopom iskali predstavnike vodnih organizmov, ki so jih s pomočjo taksonomskih ključev tudi določali. Rokovali so tudi s pedološkimi pripomočki, se naučili izkopa talnega profila in ločevanja talnih horizontov. Spoznali so dejavnike, ki vplivajo na barvo tal ter z uporabo priročnika za vsak vzorec določili barvno kodo. Izboljšali so zavedanje pomembnosti zdravih tal in spoznali pomembne ekosistemske storitve, ki nam jih tla nudijo ter s tem povezanimi največjimi grožnjami tlom. Udeleženci so izrazili tudi svojo umetniško plat in v ustvarjalni delavnici iz fino mlete in presejane prsti izdelali voščenke ter narisali risbe z naravnimi odtenki.

PRVI DAN

Po uvodnem pozdravu in spoznavnih igrah so se mladi raziskovalci preselili v laboratorij, kjer so se najprej pogovorili o pravilih in varnosti laboratorijskega dela. Seznanili so se z rokovanjem z mikroskopom, pod katerim so pregledali vzorce različnih cianobakterij in sladkovodnih alg. S pomočjo taksonomskih ključev so nato vrste tudi določali.

V nadaljevanju so se poučili o različnih odtenkih tal, kaj določa njihovo barvo in s pomočjo priročnika določili barvno kodo. Spoznali so različne oblike talnih struktur in preverili njihovo obstojnost.

Kreativno plat so izrazili v okviru ustvarjalne delavnice. Fino mleto in presejano prst so uporabili kot barvni pigment za DIY voščenke in akrilno barvo. Kot rezultat so nastale zanimive risbe v naravnih odtenkih.

DRUGI DAN

Drugi dan je bil povsem terensko obarvan.

Mladi raziskovalci so se pod vodstvom mentorjev ob Škalskem jezeru lotili terenskih analiz z uporabo raziskovalnega kovčka. Na vzorcu vode so izmerili trdoto vode, kislost, vsebnost amonijaka, nitratov, nitritov in fosfatov. Analize so ponovili še pri Velenjskem jezeru in nato primerjali rezultate.

Popoldan so se odpravili na vožnjo s pletno po Velenjskem jezeru, kjer se jim je pridružil viš. pred. Klemen Kotnik, ki je predstavil zgodovino prostora in nastanek Šaleških jezer.

V nadaljevanju so se posvetili raziskovanju tal. Spoznali so ekosistemske storitve tal in se seznanili s pedološkim orodjem (lopata, “hori hori” nož) ter pridobili talne vzorce. Opazovali so talni profil in talne horizonte. Ob izkopu so bili pozorni tudi na predstavnike talne biote in njihovo številčnost. Na talnem vzorcu so izmerili še kislost ter vsebnost fosfatov.

TRETJI DAN

Predhodno zbrane vzorce tal so, sedaj že povsem suvereni mladi raziskovalci, analizirali v laboratoriju fakultete. Opravili so makroskopski pregled, pri čemer so bili še posebej pozorni na morebitne predstavnike talne biote.

Ob koncu poletne šole so novo pridobljeno znanje predstavili tudi staršem in zaposlenim na fakultet.